fbpx

Ik vroeg mij, net als veel anderen af, wat het verschil is tussen yoghurt, kwark en skyr en ben op onderzoek gegaan. In deze post neem ik je mee in alle ontdekkingen die ik gedaan heb.

Zowel yoghurt, kwark als skyr zijn in veel verschillende varianten verkrijgbaar. En al die varianten kunnen qua voedingswaarde behoorlijk verschillen. Ook tussen verschillende merken van hetzelfde product kan veel verschil zitten. Om een beetje te kunnen vergelijken heb ik zo veel mogelijk de producten van het merk Zaanse Hoeve bekeken. 

Kwark

Kwark word gemaakt door melkzuurbacteriën toe te voegen aan de melk. Daarna wordt stremsel toegevoegd, dat zorgt ervoor dat de melk gaat indikken. Daarna wordt het mengsel in een kaasdoek gedaan waar het kan uitlekken. Wat overblijft is de wrongel. Als de wrongel romig geroerd wordt, krijg je kwark. Wat belangrijk is om te weten is dat het stremsel uit de lebmaag van een kalf komt. Om aan dat stremsel te komen, moet het kalf geslacht worden. Kwark is dus niet vegetarisch, yoghurt wel. 

In de winkel zien we vooral milde kwark en Franse kwark, in zowel magere als volle varianten. Kwark is in de basis een mager product, omdat dit van afgeroomde melk wordt gemaakt. Om volle kwark te maken, wordt hier weer room aan toegevoegd. Er bestaat ook Duitse kwark, die is stroever en korrelig en gaat meer richting hüttenkäse. Milde en Franse kwark zijn nog steeds stroever dan yoghurt, maar een stuk romiger dan de Duitse variant. 

Let wel goed op, andere merken kunnen andere voedingswaarde hebben. Kijk dus goed op het etiket.

Wat vooral uitzonderlijk is aan kwark is dat het vitamine K2 bevat. Die vitamine zorgt ervoor dat calcium in de botten blijft en niet in de bloedvaten terecht komt. Daar kan calcium namelijk aderverkalking veroorzaken. 

Yoghurt

Yoghurt komt ook in vele varianten, bijna iedereen kent wel Griekse yoghurt, maar er is ook Turkse yoghurt, Bulgaarse yoghurt, Skyr (IJslandse yoghurt) en natuurlijk de standaard gewone yoghurt. Om yoghurt te maken worden bepaalde melkzuur bacteriën toegevoegd aan de melk, daardoor fermenteert de melk tot yoghurt. Daar krijgt de yoghurt ook zijn zuurdere smaak van. 

Griekse yoghurt is uitgelekte gewone yoghurt en heeft daardoor een hoger vet percentage. Aan Turkse yoghurt word voor de fermentatie extra room toegevoegd. Bulgaarse yoghurt is minder vet dan Griekse yoghurt maar vetter dan gewone yoghurt. Skyr bevat veel minder vet en meer eiwitten en heeft daarbij wel de romige smaak behouden. 

Al met al blijft een groot deel van de keuze echt afhangen van iemand persoonlijke smaak en dieet voorkeur, maar het kan zeker geen kwaad om eens wat anders te proberen. Zelf eet ik nu vaker kwark, wat ik vroeger echt niet lekker vond. Ik kies dan wel liever voor een wat romige magere variant. Ik merk dat de extra eiwitten mij goed doen en ik dan minder snack trek heb gedurende de dag.

Het grootste verschil tussen kwark en yoghurt is dat kwark eigenlijk een soort hele verse kaas is en dus een hele andere manier van bereiding kent dan yoghurt.

Skyr

Het is vrij dik, net als kwark maar toch wat romiger. Maar de product omschrijving bracht mij in verwarring. In het Nederlands spraken ze van yoghurt maar bij Belgische en Franse omschrijving over ‘platte kaas’ en ‘fromage frais’ wat zou betekenen dat het een soort kwark is. Dit maakt nogal uit aangezien voor kwark stremsel wordt gebruikt, iets wat veel vegetariërs niet (willen) eten. Ik ben gaan zoeken op de website van Skyr zelf en kwam erachter dat het een soort combinatie product is, van yoghurt waarbij stremsel aan toegevoegd is. Wat belangrijk is om te weten is dat Arla Nederland gebruik maakt van een vegetarisch stremsel (gemaakt van micro-organismen). Hierdoor is dit product dus absoluut geschikt voor vegetariërs.

Voedingswaarde

per 100 gramvet (gram)koolhydraten (gram)eiwitten (gram)
Magere Franse kwark049
Volle Franse kwark848
Gewone magere kwark048,5
Gewone volle kwark847
Griekse yoghurt 10%103,54,5
Griekse yoghurt 2%24,56
Griekse yoghurt 0,1%0,165,5
Gewone volle yoghurt333,5
Gewone magere yoghurt0,13,53,5
Turkse yoghurt 10%1043
Skyr naturel0411

Voor de koolhydraten maakt het niet uit wat je kiest. Het verschil in eiwitten is beperkt, echter het is wel zo dat de magere varianten iets meer eiwitten bevatten. En als je op je vetten inname let, spreekt het uiteraard voor zich dat de magere variant een betere keuze is. 

Als je alleen op je koolhydraten wilt letten is de gewone yoghurt het beste of de 10% Griekse yoghurt, al zijn de verschillende nou ook weer niet heel groot. Als je voldoende eiwitten wilt binnen krijgen, zijn de Griekse yoghurt 2% en Skyr de beste opties.  En ook hier spreken de vetten voor zich. Let wel op, per merk kan de voedingswaarde erg verschillen, blijf daarom zelf de etiketten lezen!

Wat betreft de Griekse yoghurt varianten is de 2% vet de beste keuze, aangezien de 0,1% meer koolhydraten en minder eiwitten bevat.

Wat is het verschil tussen yoghurt, kwark en skyr?